Westport vill utveckla gasmotorn ytterligare

 Nya Volvo V90 Bi-Fuel lanserades i Göteborg 14 oktober 2016
Det finns en stor utvecklingspotential i framtidens gasmotorteknologi. Om infrastrukturen tillåter kan Westport utveckla bilar där motorn enbart drivs av biogas.
– Bilar som skulle kunna bli enormt effektiva om biogasen utnyttjas fullt ut, säger Anders Johansson, vd för Westport som bygger gasbilar för Volvo Cars. 

Egentligen är biogasen som fordonsbränsle nästan för bra för att vara sann – den är ren, närproducerad och energieffektiv, menar Anders Johansson.
– Det är en gåta att marknaden inte är större!
Kanske är det myterna om gasbilen som fortfarande florerar, som gör att inte fler ser den som ett alternativ.
– Men räckvidden är inget problem, inte motorstyrkan eller säkerheten heller. Och de som provkör en Volvo V90 eller V60 med gasdrift är helt lyriska, säger Anders Johansson.

Inget skiljer i utseende eller prestanda

Golvet till bagageutrymmet är något högre än i en konventionell bil, för att få plats med gastankarna, men annars är det inget som skiljer i utseende eller prestanda. Andrahandsvärdet är ett annat argument som de tveksamma brukar lyfta fram.

– Det är kopplat till ekonomin hos privatpersoner eftersom det är de som köper begagnat. Det är få som vill betala extra för en gasdriven bil, säger Anders Johansson som har jobbat med Volvos gasbilar sedan de började utvecklas inom företaget för många år sedan.

– När dåvarande ägaren Ford bestämde sig för att lägga ner all utveckling och produktion av gasdrivna bilar startade vi ett bolag där verksamheten kunde fortsätta. Några år senare, 2011, köptes vi av kanadensiska Westport, så nu ingår vi i en global koncern som har mycket kunskap inom området och som investerar i utvecklingen här i Västsverige.

Kompetensen finns i Göteborg

Inom Westport-koncernen pågår såväl avancerad forskning som industrialiseringsprojekt, och det kan handla om allt från komponenttillverkning till utveckling av hela fordon. Ett skäl till att Westport intresserade sig för verksamheten i Göteborg var att här finns kunskap och kompetens gällande utveckling och produktion av gasbilar i premiumsegmentet.

– Andra jobbar oftast med så kallad eftermarknadskonvertering, man tar en befintlig bil och bygger om den till gasbil. Vi har andra krav och vet vad en Volvoägare förväntar sig av sin bil – alla komponenter och system måste leva upp till de kraven, säger Anders Johansson.

Motorn anpassad redan i Volvofabriken

Samarbetet med Volvo Cars är tätt både vad gäller utveckling och produktion. Redan när motorn byggs i Skövdefabriken anpassas den för gasdrift. Mindre anpassningar av kaross, instrumentering och annat görs också innan bilen levereras till Westport, som har sina lokaler inne på Volvos område i Torslanda. Här görs det sista av montering och tester – det tar ungefär tre dagar – innan bilen levereras till marknaden.

Slutkunderna finns framför allt i taxiföretag och tjänstebilssektorn. Bra förmånsvärden och förmånliga avtal för taxi gör att de väljer gasbilar – men det finns goda marginaler för att öka kapaciteten på Westport.
– Nu levererar vi cirka tusen bilar om året. Vi skulle lätt klara tre gånger så många, utan några större investeringar. Det är bara antalet mantimmar som behöver utökas, säger Anders Johansson.

Produktion för både hemmamarknad och export

Merparten av bilarna säljs i Sverige, men mellan tio och tjugo procent går på export, i dagsläget till framför allt Belgien och Luxemburg. Ute i Europa är gasen billigare som fordonsbränsle än bensin och diesel, vilket gör att även privatpersoner är tänkbara köpare.
För att påverka utvecklingen även på hemmaplan arbetar Westport tillsammans med andra aktörer i gasbranschen, bland annat för att få politikerna att ta fram ett rättvisande system för hur miljöbilar ska bedömas för att betraktas som bra miljöval.

– Det går ju inte att bara fokusera på vad som kommer ut ur avgasröret på en bil, utan vi måste se bränslets hela påverkan på klimat och miljö, från produktion till utsläpp. Här är biogasen i en klass för sig, säger Anders Johansson.

Han ser också som en uppgift för branschorganisationerna att pusha för att offentliga upphandlingar av färdtjänst och andra transporter ser möjligheterna med gasfordon.
– Man kan ställa krav på fossilfria transporter eftersom tekniken finns idag. Det är bara att sätta igång, konstaterar Anders Johansson.

Stor utvecklingspotential i framtidens gasmotorteknologi

Anders Johansson påpekar att det finns en stor utvecklingspotential i framtidens gasmotorteknologi, eftersom biogas är ett tekniskt mycket bättre motorbränsle än till exempel bensin. Westport kan utveckla bilar där motorn enbart drivs av biogas – om infrastrukturen tillåter. Om biogasen kan utnyttjas full ut blir motorn betydligt mer effektiv.

Idag har Westport 25 anställda. Uppåt ytterligare 150 arbetstillfällen har skapats sekundärt, framför allt i Västsverige, hos samarbetspartners och leverantörer. För Anders Johansson är det miljön som är drivkraften i arbetet.
– Det låter kanske naivt, men jag vill vara med och rädda världen. Göra något bra. Och jag tror många här har det känslan.

Text: Elisabeth Gustafsson

uiqt|wBuqtrwH%vozmoqwv5{muqtrwH%vozmoqwv5{muiqt|wBqvnw5uqtrwH%vozmoqwv5{mqvnw5uqtrwH%vozmoqwv5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m