Avtalsstart är nästa sommar och avtalet sträcker sig till 2033 och har tilldelats Vy buss AB och Ellös buss AB.  I Kungälv och Stenungsund blir tätortstrafiken helt elektrifierad medan det blir biogasbussar i landsbygdstrafiken. Trafiken i Dalsland satsar huvudsakligen på biogasbussar. Nu startar en spännande och intensiv process då nya bussar ska köpas in, depåer och uppställningsplatser ska etableras, förare och verkstadspersonal ska rekryteras och inte minst ska biogastankställen etableras och biogasleveransavtal ska skrivas. Exakt hur mycket biogas som kommer att efterfrågas är inte helt klart (offentligt) men det ser ut att bli en hel del biogas.

Omfattar totalt 130 bussar
Värdet på upphandlingen uppgår till cirka 190 miljoner kronor per år, totalt cirka 1,9 miljarder kronor för hela avtalsperioden. Hela upphandlingen omfattar cirka 130 bussar, varav nio blir eldrivna.

  • ​Avtalet för Kungälv omfattar tätortslinjerna 1–3, landsbygdstrafiken samt skoltrafik. Trafikstarten för linjetrafiken är 2024 och den öppna skoltrafiken augusti 2023. Avtalet är tilldelats Vy buss AB.
  • Stenungsunds avtal innefattar tätortslinjerna 1–3, landsbygdstrafiken samt den öppna skoltrafiken. Trafikstart är augusti 2023. Avtalet har tilldelats Ellös buss AB.
  • Trafikavtalet för Dalsland gäller för Dalslands linjetrafik, den öppna skoltrafiken i Mellerud samt den stängda skoltrafiken i Vänersborg. Trafikstart är augusti 2023. Avtalet har tilldelats Vy buss AB.

Nya biogasbussar till Göteborg

Från sommaren 2023 ska det börja rulla nya biogasbussar i Göteborg. Det står klart efter att en ny upphandling av expressbusstrafik och trafik på Hisingen som avslutades i början av mars. De två avtalen som tilldelades Keolis Sverige AB och sträcker sig till 2033 har överprövas hos förvaltningsrätten, så det dröjer ett tag innan vi får klart för oss exakt hur många biogasbussar och hur mycket biogas det blir.

Hela upphandlingen omfattar totalt 176 bussar, varav 50 blir eldrivna. Övriga bussar kommer att gå på biogas och biodiesel.